Våre tjenester og behandlinger

Vi leverer alltid en skånsom behandling.

Tannklinikk 1.jpg

Behandlinger

Uansett hvilke behandlinger vi utfører forsøker vi å utføre dette så skånsomt som mulig. Tannlegene setter alltid en bedøvende krem på tannkjøttet før de setter bedøvelsesprøyten.

Undersøkelse hos tannlege eller tannpleier i Tromsø ikon.png

Undersøkelse
Ved undersøkelse kontrolleres tenner, tannkjøtt, bittforhold og slimhinner i munnen. I tillegg tas det røntgenbilder for å se om det er hull (karies) mellom tennene eller om det er tegn til tannkjøttsykdom med festetap. Det kartlegges om det er behandlingsbehov. Hvis det er behandlingsbehov kan du få en planlagt oversikt med kostnadene for dette. Vi anbefaler en undersøkelse pr.år. Ved f.eks. tannkjøtt sykdom er det ofte behov for flere oppmøter pr.år for å få renset tenner/tannkjøtt.

Hull eller karies behandling i Tromsø.png

Hull eller karies
Karies er en bakteriesykdom i tennene som ofte omtales som hull i tennene. Karies forårsakes av vanlige bakterier i munnhulen som fester seg på tennene. Om bakteriene får næring i form av sukkerholdige matrester som blir liggende igjen på eller mellom tennen, vil bakteriene formere seg raskt og danne et tykt beleggg/plakk på tennene. I sin forbrenning av sukker utskiller bakteriene syre og noe av syren blir liggende inn mot tannen under plakket. Ved gjentatte syreangrep vil emaljen begynne å gå i oppløsning og det er startet å bli hull. Hullet må renses nøye for karies og en fylling egges i et rent hull. Tannen er hel igjen.

Rotfylling behandling i Tromsø.png

Rotfylling
Dersom du får betennelse i nerven inni tannroten, må tanna rotfylles. Betennelsen kan komme av bakterier fra hull i tanna eller annen traume mot tanna. Rotbehandling utføres med bedøvelse. Avhengig av hvilken tann det er, renses en eller flere rotkanaler ved hjelp av filer og rensende væske. Rotkanalene fylles som regel med et bakteriedrepende materiale. Når tanna er symptomfri, fylles kanalene permanent med et rotfyllings materiale.

Krone
En krone er en tannresturering som brukes dersom tannen er så skadet at den ikke kan repareres med en vanlig fylling. Tannen slipes til og det tas et avtrykk. Avtrykket sender vi til en tekniker som lager en krone etter avtrykket. Tannlegen fester kronen over det som er igjen av tannen. En krone er laget for å vare i mange år. Kronens farge tilpasses de andre tennene slik at resultatet blir naturlig og pent

Bro
En bro er en tannrestaurering som kan erstatte en eller flere tapte tenner. Tennene på hver side av åpningen må fungere som feste for de tenner som skal erstattes. Festetennene må slipes til og det må taes avtrykk. En bro er derfor flere tenner som henger sammen. Tennenes farge vil bli nøye tilpasset resten av tennene for å få et pent resultat. En bro er beregnet til å vare i mange år, således er feste tennenes tilstand svært viktig for å tåle belastningen en bro medfører.

Implantatbehandling
Nesten alle tapte tenner kan erstattes med implantat. Et implantat er en titanskrue som festes i kjevebeinet. Tannimplantatet erstatter tannrota som det skrues eller limes ei tannkrone på. Titanskruen opereres inn i kjevebeinet. Etter 6-12 uker har beinet vokst rundt skruen slik at den sitter fast. Etter tilhelingsperioden kan det tas avtrykk som tannteknikeren kan utforme ei krone ut fra. Ved behov for implantatbehandling sender vi henvisning til oralkirurger som vi samarbeider med.

Helprotese.png

Helprotese
En helprotese er en tannerstatning som benyttes når alle tennene i kjeven mangler. Den består av et plastmateriale som skal suge seg fast til kjevekammen ved vakuumeffekt og samtidig tjene som feste for tennene laget av plast eller porselen. Det blir tatt et nøyaktig avtrykk av kjevekammen og det bestemmes også plassering av tenner i forhold til lepper og kjevekam. Helprotesen lages av en tanntekniker på grunnlag av avtrykk og målinger/prøvinger utført av tannlegen. Det kan ta litt tid for pasienten å venne seg til en ny helprotese og etterkontroller hos tannlegen kan bli nødvendig.

Delprotese
En delprotese er en avtagbar tannprotese som kan erstatte en eller flere manglende tenner. Protesen er festet med klammere rundt noen av de andre gjenværende tennene, men kan enkelt taes ut ved behov, som for eksempel ved rengjøring og under søvn. Delprotesen lages også av en tanntekniker i samarbeid med tannlegen. Det taes nøyaktig avtrykk av de gjenværende tennene og kjevekemmen for så å måles og prøves hos tannlegen. Det kan ta litt tid å venne seg til delprotesen og etterkontroll med tilpasning kan bli nødvendig for et vellykket resultat

Bleking av tenner
Misfarging på tenner kan pusses/poleres bort av tannlege/tannpleier, men det forandrer ikke selve tannfargen. Hvs du ønsker hvitere tenner, må de blekes med et blekemiddel. Dette trenger litt inn i tannemaljen og avfarger stoffer som sitter fast i ytre lag av emaljen. Vi tilbyr hjemmebleking. Vi kan lage spesialtilpassede blekeskinner til dine tenner eller du kan kjøpe en pakke med Opalecence ferdige blekeskinner. Spør oss om bleking av tenner.

Dentiline usynlig tannregulering
Vi tilbyr usynlig tannregulering via Dentiline. usynlig tannregulering som passer ung og gammel kort behandlingstid og rimelig pris. DENTILINE er Dentinors alignersystem, og er et godt og rimelig valg ved bruk av usynlig tannregulering. DENTILINE  fremstilles ved hjelp av datateknologi, og med transparente skinner laget av plast. Skinnene plasseres enkelt på tennene, og dermed endres tennenes posisjon gradvis – helt til du har oppnådd det resultatet du ønsker. Les mer om Dentiline her.

Før og etter

Før og etter bilder av behandlinger

shutterstock_149330147 (1) kopi.jpg

Se bilder fra behandlinger vi har utført.

Vi utfører alltid skånsomme behandlinger for våre kunder.

Før

Tannlegeklinikk 1